Ludzie oceniają nie tylko wypowiedź, ale również tego, kto mówi, i w jaki sposób komunikuje się z otoczeniem.Autoprezentacja jest nie tylko sztuką budowania wizerunku, ale także kontrolowaniem sposobu, w jaki postrzegają nas odbiorcy. Dobrze przeprowadzona autoprezentacja może okazać się kluczem do sukcesu – jak więc pozytywnie kreować swój wizerunek i przy tym dobrze zaprezentować swoją osobę?
Jeżeli twoim celem jest rozwijanie biznesu w oparciu o budowanie trwałych relacji oraz rekomendacje, powinieneś nabyć umiejętność przemawiania i wystąpień publicznych. Początki bywają trudne, o czym przekonała się Dorota Jarosik, Dyrektor Asystująca BNI Polska:
„Zawsze, gdy widziałam grono obcych mi osób, przed którymi miałam wystąpić, ogarniał mnie strach. Podczas pierwszej prezentacji drżał mi głos, a słowa grzęzły w gardle. Byłam w stanie wypowiedzieć tylko swoje nazwisko. Było mi wstyd, czułam się zażenowana. Chcę z tego miejsca przekazać wszystkim, by się nie zniechęcali – początki są zawsze trudne, ale trzeba pokonywać swoje słabości. W końcu trening czyni mistrza. Zrozumiałam, że powinnam mówić prosto, konkretnie, szczerze, trafiać w samo sedno”.
Jak widać, aby mieć dobre prezentacje, nie trzeba urodzić się wielkim mówcą – wszystko można wypracować. Przygotowując swoją wypowiedź pamiętaj, by dokładnie ją zaplanować: napisz scenariusz, opisz swoje produkty lub usługi, buduj krótkie i zwięzłe zdania, które będą zrozumiałe dla każdego odbiorcy. Scenariusz powinien być esencją tego, czym się na co dzień zajmujesz. Dzięki takim zabiegom twoja wypowiedź wypadnie dużo lepiej.
Poniżej prezentuję zarys podstawowego scenariusza, który polecam:
Swoją wypowiedź zacznij od podania imienia i nazwiska, potem opowiedz o swoim biznesie i płynących korzyściach ze współpracy z tobą. Możesz przekazać te informacje osobno, ale najczęściej łączy się je razem. Najlepiej, by wypowiedź brzmiała następująco:
“Jestem doradcą finansowym, pomagam ludziom planować przyszłość” albo “Zajmuję się reklamą i marketingiem i pomagam firmom wyciągać jak najwięcej z ich budżetu reklamowego”. Takie opisy są bardziej efektywne niż samo “jestem doradcą finansowym” albo “planuję kampanie reklamowe”.
Następnie przejdź do opisu swojego biznesu, czyli powiedz, czym zajmujesz się na co dzień. Pamiętaj, by przechodzić od ogółów do szczegółów i najwięcej czasu poświęcać na omówienie jakiegoś szczegółowego zagadnienia. Biorąc regularnie udział w spotkaniach networkingowych będziesz przedstawiał się nie tylko jednej osobie, ale co najmniej kilkorgu przedsiębiorcom. Zadbaj więc o to, by twoje autoprezentacje różniły się od siebie i za każdym razem dodawaj do nich inny wartościowy element. Jeżeli twoja prezentacja będzie zawsze taka sama, ludzie przestaną cię słuchać i nie będą mieli ochoty na poświęcanie ci czasu.
Jeżeli przygotujesz swoją prezentację według tych wskazówek, zyskasz więcej pewności siebie, a co najważniejsze – poprawisz swoje wyniki networkingowe.