Pewnie nie raz zdarzyło Ci się otrzymać polecenie osoby lub firmy, z którymi nie nawiązałeś dobrych relacji i nie sprzedałeś swoich usług lub produktów. Jestem przekonany, że pomyślałeś wtedy, iż otrzymałeś niewłaściwą rekomendację i zraziłeś się do takiej formy pozyskiwania klientów. Powinieneś pamiętać, że nie każda rekomendacja daje gwarancję zrealizowania biznesu, ale możliwość do podjęcia dyskusji i nawiązania relacji. Jak więc postępować i co zrobić, by unikać rozczarowań, a zdobywać atrakcyjne polecenia biznesowe? Poznaj moje 3 sprawdzone sposoby!
Zanim zaczniesz uczestniczyć w spotkaniach networkingowych i rozwijać biznes przez rekomendacje, powinieneś konkretnie zdefiniować, czym jest dla ciebie najlepsze polecenie, jakiej jakości poleceń potrzebujesz, oraz w jakim stopniu jesteś w stanie spełnić wszystkie potrzeby potencjalnych klientów.
Wybierz branże, które Cię interesują
Rekomendacja do czegoś, czym na co dzień się nie zajmujesz i jest dla Ciebie nieznane, to przykład polecenia, które nie zostanie sfinalizowane i zakończone intratnym biznesem. Powinieneś uprzedzić osoby rekomendujące Cię, jakie są twoje oczekiwania i mówić o nich otwarcie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której nie będziesz mógł spełnić potrzeb potencjalnego klienta lub będziesz musiał z niego zrezygnować. Polecam przekazać otrzymaną rekomendację osobie, która jest w stanie dobrze ją wykorzystać.
Zrób listę osób, z którymi nie chcesz pracować
Zanim zaczniesz działać zgodnie z ideą marketingu rekomendacji, zastanów się, z jakimi typami osobowości nigdy nie chciałbyś współpracować, a także czego unikać w relacjach biznesowych. Kto znajduje się na mojej liście i od czego stronię? Przede wszystkim wystrzegam się osób wiecznie nieusatysfakcjonowanych, mających złe podejście do biznesu, oraz takich, którym nie zależy na swojej firmie i mają odmienny od mojego system wartości. Tak sprecyzowane cele i realizowanie ich pozwoli ci uniknąć otrzymywania niewłaściwych rekomendacji i rozczarowania.
Zadbaj o sposób przedstawiania Cię
Zastanów się, w jaki sposób chcesz, by przedstawiano cię twoim potencjalnym klientom i mówiono o twojej firmie oraz usługach. Twoim zadaniem jest zadbanie o sposób prezentowania twojej osoby i usług oraz przeszkolenie osób polecających cię. Skontaktuj się z osobami, które cię rekomendują i przedyskutuj z nimi to, w jaki sposób powinny o tobie mówić i jakie informacje przekazywać.
Jestem przekonany, że wdrożenie w życie tych trzech sposobów przyczyni się do otrzymywania tylko atrakcyjnych i satysfakcjonujących cię rekomendacji. Pamiętaj, by twoje oczekiwania były konkretne i sprecyzowane – wyznaję zasadę, że jeśli oczekujemy od innych tego, co najlepsze, zawsze to otrzymamy. I właśnie tego ci życzę.