Czym wyróżniają się ludzie, którzy osiągają sukcesy w biznesie? Posiadają rozbudowaną sieć kontaktów. Należą do niej osoby, które wiedzą i rozumieją, co musisz zrobić, aby z powodzeniem prowadzić swoją firmę, a także dzielą się doświadczeniem, które możesz wykorzystać do osiągnięcia swoich celów. Bez względu na to, jak dobra jest twoja firma, bez odpowiednio zbudowanej sieci kontaktów i grona zaufanych partnerów biznesowych, nie będziesz odnosił sukcesów i rozwijał swojego biznesu.
Warto zadbać o to, by stale powiększać zasięg swojej sieci i otwierać się na osoby z różnych branż, które w każdej chwili będą mogły udzielić ci pomocy i wsparcia, a także zarekomendować cię innym. Zastanawiasz się, kogo możesz zakwalifikować do swojej sfery kontaktów oraz w jaki sposób zdobyć i utrzymać relacje biznesowe? Sprawdź 4 z moich propozycji.
Twoi klienci
Klienci, którzy są zadowoleni z twoich usług, ponieważ spełniłeś wszystkie ich potrzeby, a także szybko i sprawnie obsłużyłeś, bardzo chętnie będą polecali cię innym oraz komplementowali twoje usługi swoim znajomym i partnerom biznesowym. Mają oni doświadczenie w pracy z tobą, znają cię i wiedzą czego mogą od ciebie oczekiwać. Dlatego też nie tylko przekażą twoim potencjalnym klientom informacje o tym, czym zajmujesz się na co dzień i jaka jest oferta twojej firmy, ale także swoje opinie, które sprawią, że będziesz bardziej wiarygodny.
Przedsiębiorcy, z którymi współpracujesz
Poprzez korzystanie z usług innych firm, przyczyniasz się do rozwoju ich biznesów, a co za tym idzie – zyskujesz sympatię. Jeśli jesteś długoletnim i wiernym klientem, ludzie z którymi współpracujesz na pewno wiedzą, czym się zajmujesz i jaka jest twoja postawa biznesowa. Jeśli jesteś osobą godną zaufania i wykonującą swoje obowiązki z pełnym zaangażowaniem możesz liczyć na to, że chętnie pomogą Ci w pozyskiwaniu klientów i będą cię rekomendować.
Twoi pracownicy
Kto zna cię lepiej niż twoi pracownicy? Oprócz stałych klientów to właśnie oni wiedzą, w jaki sposób działasz oraz jaki jest poziom usług, które oferujesz innym. Twoi pracownicy mogą budować idealną sieć kontaktów poprzez dzielenie się spostrzeżeniami na temat twojej firmy ze swoimi znajomymi. Staraj się też nie zapomnieć o swoich byłych pracownikach – praca w twojej firmie, a także doświadczenie, które u Ciebie zdobywali, niejednokrotnie będą elementem ich rozmów z potencjalnymi klientami.
Ludzie, których Ty rekomendowałeś
Dzięki temu, że jesteś dobrym partnerem biznesowym, chętnie pomagasz innym w zdobywaniu wartościowych zleceń i udzielasz pomocy ktoś, kogo wsparłeś będzie chciał Ci się odwdzięczyć. Pamiętaj o tym, że im więcej dajesz od siebie, tym więcej otrzymujesz. Najpierw zastanów się, jak możesz pomóc innym, a potem myśl o sobie – to zaprocentuje w przyszłości.
Sfera kontaktów jest najbardziej stabilnym i pewnym źródłem poleceń twoich usług lub twojej firmy. Dlaczego? Każda osoba z twojej sieci prowadzi przecież swój biznes i posiada zaufanych klientów, dostawców i partnerów biznesowych, którym może polecić ciebie. Nie każda rekomendacja prowadzi do zrobienia biznesu, ale jeśli wiesz, jak pielęgnować relacje zarówno z klientami jak i partnerami, możesz liczyć na znaczne pomnożenie swoich zysków. Prowadzenie biznesu opierającego się wyłącznie na rekomendacjach wzbudzi zazdrość we wszystkich właścicielach firm. Sprzedajesz tylko dzięki ludziom – czy to nie brzmi rewelacyjnie?