Kluczową częścią procesu efektywnego przekazywania rekomendacji, jest dbanie o to, by inni wypowiadali się na temat danego przedsiębiorcy czy biznesu w pozytywny sposób. Doprowadzenie do sytuacji, w której ktoś opowiada grupie ludzi o tym, jak dobry jest czyjś produkt lub usługa, jest znacznie lepsze niż wszystko, co sam mógłby powiedzieć o swoim biznesie. Nazywamy to referencją.
Pewnie nie raz miałeś okazję poznać wybitnych ludzi biznesu, o których mówi się dużo dobrego, ale nie potrafią wykorzystać pozytywnych opinii o sobie w swojej firmie. Nie mają bowiem świadomości, że referencja może być czasami cenniejsza od rekomendacji. Aktywne ubieganie się o referencje i wygłaszanie ich, powinno być w twoim planie marketingowym takim samym celem, jak wręczanie rekomendacji. Proces ten powinien być jednak przemyślany. Jeśli znasz ludzi, którzy mają doświadczenie z twoimi produktami lub usługami, zadaj im następujące pytania:
- Jaka była ich sytuacja zanim skorzystali z twojego produktu lub usługi?
- Jakie było ich doświadczenie po skorzystaniu z twojego produktu lub usługi?
- Jakie były zalety współpracy z tobą?
Odpowiedzi na postawione pytania przekształć w zwięzłe i konkretne wypowiedzi i postaraj się o uzyskanie pozwolenia na wykorzystanie tych opinii do celów promocyjnych swojej firmy. Pamiętaj też, by obok referencji zamieścić dane osoby polecającej cię: nazwisko, nazwę firmy, informacje kontaktowe, logo czy zdjęcie. Gdzie możesz wykorzystać przekonujące referencje na swój temat? Skorzystaj z pomysłów z poniższej listy:
– poproś tę osobę, by opublikowała ją na swoim profilu LinkedIn,
– zamieść ją na stronie internetowej swojej firmy,
– umieść ją w broszurach i materiałach marketingowych swojej firmy,
– wykorzystaj je w swoich prezentacjach, by pokazać potencjalnym klientom jakie rezultaty można osiągnąć dzięki pracy z tobą,
– przedstaw te referencje swoim źródłom rekomendacji, tak aby mogły je wykorzystywać podczas rekomendowania ciebie.
Istotne jest, by nie tylko prosić innych o referencje i je gromadzić, ale także samemu dawać je ludziom oraz firmom, z którymi miałeś okazję współpracować lub korzystać z oferowanych przez nich usług. Jestem przekonany, że jeśli dajemy innym to, co najlepsze, dobro wróci do nas ze zdwojoną siłą. Ponadto referencje mogą znacząco zwiększyć wiarygodność i zaufanie w stosunku do tych, z którymi pragniesz współpracować w oparciu o marketing rekomendacji.
Ważne jest nie tylko otrzymywanie referencji ale również ich dawanie. Referencje zwiększają wiarygodność i zaufanie w stosunku do tych, z którymi starasz się stworzyć oparty na rekomendacjach biznes.