Rekomendacje są jednym z najlepszych sposobów na rozwój firmy. Jestem przekonany, że o tym już wiesz. Myślę jednak, że nie zdajesz sobie sprawy, że aby otrzymywać rekomendacje, to ty musisz o nie poprosić. Kluczowe jest jednak to, aby wiedzieć, w jaki sposób o nie prosić i kiedy jest na to odpowiedni czas. Mam świadomość, że dawanie i otrzymywanie rekomendacji może być dla wielu przedsiębiorców czy handlowców kłopotliwe. Budowanie trwałych relacji i skutecznego procesu rekomendacyjnego jest proste w teorii – w praktyce niestety nie wygląda to tak dobrze. Podążaj za moimi radami i wykorzystaj klika sposobów, które na pewno sprawią, że poczujesz się pewnie i proszenie o polecenia nie będzie wprowadzać cię w zakłopotanie.
Rada I
Istotną częścią procesu skutecznego przekazywania rekomendacji jest umiejętność dbania o relacje w taki sposób, aby inni wypowiadali się na twój temat pozytywnie. Sprawienie, aby ktoś powiedział grupie ludzi, jak dobry jest twój produkt lub usługa, jest znacznie lepsze niż wszystko, co sam mógłbyś o sobie opowiedzieć. Być może zaskoczę cię stwierdzeniem, że referencje są czasem cenniejsze niż rekomendacje. Jeżeli otrzymasz przekonującą referencję od wiarygodnej osoby, możesz opublikować ją na swoim profilu LinkedIn, a także zamieścić na swojej stronie internetowej lub w materiałach marketingowych.
Rada II
Otrzymywanie i udzielanie referencji powinno być przemyślane. Jeżeli ludzie, których znasz, mają doświadczenie z twoimi produktami lub usługami, zapytaj ich: Jaka była ich sytuacja, zanim skorzystali z twojego produktu lub usługi? Jakie było ich doświadczenie po skorzystaniu z twojego produktu lub usługi? Jakie były zalety współpracy z tobą? Zapisz ich wrażenia i zapytaj o możliwość wykorzystania opinii do promocji swojej firmy. Dodatkowo możesz poprosić o list referencyjny, którego będziesz używać, rozmawiając z ludźmi, którzy mogliby być twoimi potencjalnymi partnerami biznesowymi. Nie zapominaj, że ty również powinieneś dawać referencje ludziom i firmom, z którymi przyszło ci pracować.
Rada III
Oprócz referencji powinieneś także wziąć pod uwagę stałe przypominanie się ludziom, z którymi kiedyś nawiązałeś kontakt lub zostałeś im zarekomendowany. Bardzo często zdarza się, że ludzie ciężko pracujący na nawiązywanie kontaktów, tracą je, ponieważ nie przypominają o sobie. Pamiętaj, że im częstsze są twoje kontakty z innymi, tym więcej zleceń będziesz generował. Co powinieneś więc zrobić? Postaraj się zaplanować regularne telefony ponownego nawiązywania kontaktów. Wykonywanie takich telefonów pozwoli ci na przypomnienie tego, kim jesteś, gdzie się spotkaliście oraz pomoże ci w byciu na bieżąco ze swoimi dawniejszymi kontaktami. Musisz mieć na uwadze to, że jeżeli nie będziesz się przypominał telefonicznie lub wysyłając e-maile, na pewno stracisz wiele zleceń.