Jako przedsiębiorca doskonale wiesz, że okazywanie wdzięczności oraz docenianie pracy innych jest bezcenne. Uzasadniona i umiejętnie okazywana wdzięczność buduje nie tylko relacje z ludźmi, sprzyja rozwojowi biznesu, ale także wpływa na pozyskiwanie nowych zleceń dla twojej firmy. Uważam, że wszyscy przedsiębiorcy działający zgodnie z ideą marketingu rekomendacji powinni mieć wypracowany system, dzięki któremu każde polecenie, jakie otrzymają, będzie docenione. Nawet to, które nie przyczyni się do zrobienia biznesu.
Pewien księgowy dziękuje za rekomendacje, fundując kolację dla dwojga w ekskluzywnej restauracji, kobieta pracująca na stanowisku konsultanta wysyła kwiaty, a właściciel sklepu muzycznego rozdaje bilety na koncerty… Zastanawiasz się, jakie podziękowanie będzie najlepsze dla twojego biznesu? Jesteś ciekawy, co zrobić, by twoje podziękowania sprawdzały się w praktyce, były efektowne i przyczyniały się do generowania większej ilości zleceń? Przeczytaj artykuł i od razu wprowadź w życie rady, których udzielam.
Prawidłowo przygotowany i dostosowany do oczekiwań klientów program zachęt sprawi, że będziesz pozyskiwał większą ilość zleceń, a także częściej i więcej sprzedawał. Dzięki temu sprzedaż będzie wygenerowana niskimi kosztami i małym wysiłkiem – liczy się kreatywność i dobry pomysł.
Zorganizuj spotkanie
Zbierz kilkuosobową grupę dobrych i zaufanych znajomych, składającą się nie tylko z przyjaciół, ale też klientów, wspólników lub partnerów biznesowych. Zawsze najlepiej skorzystać jest z doświadczenia innych ludzi i posłuchać opinii osób postronnych. Przed spotkaniem zadbaj o szczegóły i przygotuj odpowiednie rekwizyty: zapewnij każdemu notatniki, kwestionariusze oraz tablicę, na której będziecie mogli zapisywać wasze uwagi. Powinieneś być perfekcyjnie przygotowany do rozmowy i dyskusji. Rekomenduję przygotować kilka własnych pomysłów, które nadadzą ton całemu spotkaniu i ukierunkują twoich rozmówców, a także pokażą, jakie są twoje priorytety.
Przeprowadź burzę mózgów
Jak taka sesja powinna wyglądać? Rozpocznij od jasnego przedstawienia konkretnego problemu. Wytłumacz, czego szukasz i rozpocznij od opowieści o swojej koncepcji, dzięki czemu szybko otrzymasz informacje zwrotne. Pomysły zapisuj na kartce – będziesz w stanie przejrzeć wszystko punkt po punkcie i zdecydować, co interesuje cię najbardziej. Nie podejmuj pochopnych i spontanicznych decyzji. Pamiętaj też, by nie negować od razu żadnego pomysłu. Poświęć trochę więcej czasu na przemyślenie propozycji i przedyskutowanie ich z innymi. Dopiero potem wybierz te, które zastosujesz w praktyce.
Jak widzisz, kluczem do sukcesu w tworzeniu dobrego programu zachęt jest wyłącznie twoja kreatywność. Dobrym sposobem usprawnienia działania biznesu opartego na rekomendacjach jest zaprojektowanie nieszablonowych sposobów zachęcania ludzi, którzy cię polecają. Nie ważne jest, jakiego programu zachęt używasz, fakt, że oferujesz podziękowania oznacza, że twój potencjał generowania biznesu przez rekomendacje rośnie z dnia na dzień. Powodzenia!